_
.

Zde může být Tvůj zážitek

Motto: V každém jedinci se skrývá literát.
Vzpomeň si a napiš dříve než to zapomeneš!
.
1966

Bělorusko 1966

Motto: Učit se, učit se, učit se! platilo i pro naše techniky Minsku 22.
Na školení do Minsku odjížděla z republiky veliká skupina techniků, ze všech stávajících i budoucích instalací počítače Minsk 22 v Československu. Byl nás plný vlak. V továrně samozřejmě na takový nápor nebyli připraveni a tak prvních několik dní jsme měli spoustu volného času. Každý jej trávil podle své nátury. Někteří se snažili rychle seznámit s místními děvčaty, což nebylo příliš obtížné, neboť Češi byli za Američany. Jiní poznávali okolí. Byla zima - no jako v Rusku. Procházky po širých zasněžených a pustých lánech vyvolávaly trudomyslné nálady a nám nezbývalo než zpívat si do pseudočeštiny přeložené ruské dumky, jako např.

„Step ano step do kruhu, v té stepi do kruhu zamrzá kočí. A nabravši sil čujíc smrti hodinu on soudruhovi předával příkaz…“

Aspoň trochu legrace. Horší již bylo, když jsme v polích potkali skutečného „kočího“. Dvě nahrubo spojené sanice na nich sláma a na ní leží úplně opilý chlap, práská bičem a řve na chudáka koníka, z kterého se kouří. Svébytný ruský přístup ke zvířeti. Zajímavé byly také vesnické domky, obvykle se silně prohnutou střechou - jak v tom ti lidé mohli bydlet, zvláště v takové zimě. Všude bylo vidět plno těžce pracujících žen. Rozbíjely špičáky led na ulicích, vozily těžká kolečka se sněhem, řídily městské trolejbusy (vždy nacpané k prasknutí) a podobně. Muži jakoby nebyli.

Konečně se otevřely brány továrny a naše výuka počala. Nebylo to jednoduché vzhledem k velkému počtu studentů, současně hledících do rozměrných továrních výkresů.

Naši školitelé nám na jeden víkend zařídili letecký výlet do Leningradu. Bylo to moc pěkné a při zpětném přistání jsme s letadlem zastavili úplně u odbavovací haly. Cítili jsme se poctěni jako VIP. Večer nás kamarádi volali - přijďte za námi, sedíme s posádkou letadla, která nás dopravovala z Leningradu. Byli již mírně společensky unavení ale šťastní. Přidali jsme se, a kapitán se nám svěřil, že při přistání jaksi zapomněli vytáhnout brzdící klapky. Vzhledem ke kvalitě povrchu ranveje jsme mohli všichni dopadnout špatně. Takže žádní VIP, ale štěstí, že to zabrzdilo. Bylo co oslavovat.

Školení bylo rozděleno do dvou běhů, jeden před Vánocemi a druhý začal v lednu. Cest vlakem jsme si tedy užili bohatě. Na konci školení jsme absolvovali specializovanou zkoušku a obdrželi legitimace opravňující nás k opravě zařízení. Udržování počítače a periferií bylo teď již jen na nás.

Zdeněk Soukup

.
1972

Akce s/p

Motto: I z maličkosti může, při dobré vůli, vzniknout velký průser.
V místnosti u techniků probíhala nějaká oslava a během ní Zdenička Horynová†
přišla, že nám rozdá nové průkazky pro vstup do Pragovky. Před každým jménem bylo pí­smen­ko „s.“ jako soudruh, soudružka. Někdo si toho vši­mnul a začali jsme to komentovat, že nejsme jménem sou­dru­zi. Někdo první vzal tužku a přepsal si „s.“ na „p.“ pan, tak to udělali všichni a my děv­ča­ta na „sl.“ jako slečna. S tím alkoholem z toho vznikla veselice. Průkazky jsme nosili celý rok, nikdo je na nás nechtěl. Až rok uplynul a Zdenička Horynová je se­sbí­rala a odnesla je na výměnu na Zvláštní oddělení (ZO) Pra­gov­ky. Tam si toho bdělí soudruzi všimli a vznikla aféra „projev záporného politického postoje“.

    Byl to pořádný průser, neboť soudruzi z ZO Pragovky to oznámili Obvodnímu výboru KSČ jako akci or­ga­ni­zo­vané protistátní skupiny. Potom to, metodou padajícího lejna, slíznulo vedení a politické orgány ÚVMV. Pamatuji se, že si zavolali Kotoče,
za odbory Frantu Čížkovského†
a nevím, zda se to neřešilo i s ředitelem Keppertem†
. Jako odboráři jsme potom sepsali vysvětlující zápis ze schůze, a tím jsme to uzavřeli.

I tak to nebyla žádná sranda. Nikdo z nás nebyl nijak potrestán, ale byl nám všem uči­něn záznam do kádrových materiálů s poznámkou pečlivě sledovat! (aniž bychom o tom měli ponětí). Na ten „škraloup“ jsme přišli teprve potom co nám po r. 1989 byly vydány kádrové materiály.

Je pozoruhodné, že ten kdo učinil tyto zápisy do kádrových materiálů si oslovení s.
s.
jako součást svého jména nenapsal.

Marie Černá-Dvořáčková
doplnil František Opička

.
1977

Náš člověk v Readingu

Motto: Jedinečné zážitky v GB i ČSSR.
V prosinci roku 1977 proběhlo školení na technický support počítače PDP 11/70, které se konalo v Readingu. V té době se dostat z východního bloku do Anglie byl malý zázrak. Proto i naše jména byla pro vyučující neobvyklá a zapeklitá věc. Před zahájením kurzů jsme byli zařazeni do jednotlivých specializací s tím, že musíme nosit na viditelném místě jmenovku, kde bylo uvedeno číslo kurzu, jméno a původ. I já jsem při vstupu jmenovku obdržel a umístil ji na svetru. Z důvodu spousty nového okolo sebe, jsem jmenovce nevěnoval pozornost. Odpoledne na chodbě potkám Petra Khuna†
, který se smál od ucha k uchu. Na dotaz co je, mi povídá, přečetl sis svoji jmenovku? Sundám ji tedy ze svetru a vidím – číslo kurzu, Zdenek Soukup, LAGOS, NIGERIA. Takže jsem celé dopoledne byl černochem.

Stejně jako začátek, tak i odjezd byl zapeklitý. Den před Štědrým dnem jsem se spoustou dárků a nezbytných lahví na poslední chvíli okolo 11 hod. usedl v letadle. Hodinu nic a potom zpráva, že se máme vrátit do haly. Tak všechny dárky znovu do ruky – vrátit lahve do obchodu a čekat. Celý svět lítal a my seděli v hale a nic. Praha je v mlze. Ve 23 hodin nová zpráva – znovu se proclít pro vstup do Anglie a jet do hotelu. Druhý den dopoledne se konečně mlha nad Prahou zvedla. Tak znovu proclít, nakoupit a do letadla. Naštěstí se let už zdařil. Navečer o Štědrém dnu, jsme konečně přistáli v Praze. Štědrý večer se stihl.

Jako každý kdo se dostal do kapitalistické země, jsem i já, měl adresy přátel mých známých, které se slušelo navštívit. S radostí jsem návštěvy absolvoval, netuše, že si mne po návratu zavolají do „kachlíkárny“. STB na mne skoro celý den tlačilo a zpovídalo. Byl jsem překvapen, co všechno vědí. Naštěstí nikdo z navštívených nebyl pro ně tak důležitý, takže mi po jedné „návštěvě“ dali pokoj. Stejně ale zůstal pocit zhnusenosti, v jaké době to vlastně žijeme.

Zdeněk Soukup

.
1978

Jak uspat matematika

Motto: Dostat se někomu do snu je možné!
Náš vynikající matematik a kamarád Josef John†
vytvářel v RATFORu univerzální knihovnu základních pod­pro­gra­mů pro SADKO, což bylo obtížné kvůli relativní nedokonalosti FORTRANu na HP 2100S. Žil těmi pro­blé­my tak, že se mu o nich i zdálo. Po jedné takové noci mi vyprávěl:
„Zdál se mi sen, ve kterém mi problémy nedaly usnout. Když už to trvalo dlouho, tak jsi v tom snu přišel ke mně do ložnice a řekl mi: «Pepíku vyser se na to!».
Dal jsem na Tebe a v tom snu jsem konečně usnul“.

František Opička

.
Březen 1979

Služební cesta do NAMI. Výlet do Zagorska

Motto: Odpadlíci přispějte!
Žádáme kohokoliv z obecenstva přihlížejícímu tomuto videu, aby je doplnil svými upřesňujícími vzpomínkami jak na účastníky, místa, příhody a okolnosti z této služební cesty.
Účastníci:
  • Franta Havlín†
    ;
  • Pepa Morkus
    ;
  • Vlasta Ráb
    ;
  • Mirek Kurz†
    - autor fotografií a z nich vytvořeného videa;
  • Voloďa Tupikin
    - spolupracovník a náš průvodce z NAMI.
Navštívené místo:
  • Zagorsk - Původně a opět nyní zvaný Sergijev Posad. Poutní místo pravoslavných věřících z celého Ruska, kteří se sem chodí poklonit svatému Sergijevovi, strážnému andělu jejich země.  Leží východně od Moskvy ve vzdálenosti asi 80 kilometrů.

NAMI - výlet z Moskvy > Zagorsk

.
8. - 23. dubna 1980

Služební cesta do NAMI. Moskva a výlet na místo bitvy u Borodina a do Leningradu

Motto: Odpadlíci přispějte!
Žádáme kohokoliv z obecenstva přihlížejícímu tomuto videu, aby je doplnil svými upřesňujícími vzpomínkami jak na účastníky, místa, příhody a okolnosti z této služební cesty.
Účastníci:
  • Kamil Bébr
    ;
  • Jirka Žíla†
    ;
  • Mirek Kurz†
    - autor fotografií a z nich vytvořeného videa;
  • Voloďa Tupikin
    - spolupracovník a náš průvodce z NAMI (pouze u Borodina).
Navštívené místo:
  • Borodino - Místo bitvy mezi vojsky Napoleona a Kutuzova 7. září 1912 a v říjnu 1941 mezi Wehrmachtem a Rudou armádou;
  • Leningrad - Nyní opět Petrohrad. V podstatě ilegální cesta vlakem.

NAMI - výlet z Moskvy > Borodino & Leningrad

.
Náš výzkumný ústav intenzivně spolupracoval s odpovídajícím výzkumným ústavem v Moskvě (NAMI). Zvláště pak na úrovni výpočetních programů byla spolupráce dosti produktivní, kdy z naší strany byly po­sky­to­vá­ny programy výpočtů hnacího ústrojí (HUA) a digitálního zpracování signálů (SADKO) a naopak jsme získá­vali programy pro modelování termodynamických dějů.V rámci této spolupráce jsme často navštěvovali partnerské pracoviště v Moskvě a samozřejmě i jejich pra­cov­ní­ci pobývali zde. Pro úsporu času jsme létali, ale jednou jsme dali na radu našeho zkušeného spo­lu­pra­cov­ní­ka (Mirka Kurze†
), že tím přicházíme o jinak nedostupné zážitky a jeli jsme do Moskvy vlakem. Na vysvětlenou uvá­dím, že Mirek studoval vysokou školu v Charkově a že jeho zážitky odtud byly fantastické, čili jsme mu věřili a jeli.

Cesta začala v poklidu, vedle nezbytné zásoby potravin a pití jsme sebou vezli i několik krabic tiskových vý­stu­pů předávaných programů, které byly součástí kontraktu. Krabice jsme uložili do schránek pod odklopnými se­dá­ky spodních sedadel ve spacím kupé a vyrazili jsme z Prahy směr Varšava – Brest – Moskva.

První šok nás zasáhl v noci, kdy nás probudilo skákání vagonu a silné rány do podvozku a k tomu pomalá, ne­ry­chlí­ková rychlost jízdy. Nedokázali jsme si to vysvětlit, teprve ráno po rozednění bylo jasno. To jsme totiž v noci přejeli česko–polské hranice a vjeli na koleje sousedů. To, že neměli, u nás již běžné, svařované kolejnice by se dalo pochopit, ale že v místě styků kolejnic byly spojky ve více než 90% spojů upevněny méně než čtyřmi uvol­ně­ný­mi šrouby již bylo znepokojivé, jenže ještě horší bylo poznání, že tak cca 30% spojek bylo upevněno jen dvě­ma šrouby, z toho pak polovina styků byla vybavena těmi zbylými šrouby jen na jedné koleji. Přitom vypadané šrouby byly srovnány na úhledných hromádkách vedle svých původních míst na svršku tratě. Takový smysl pro pořádek byl pozoruhodný. Tak začala naše cesta na Východ a pokračovala hlemýždím tempem za neustálých ran a po­ska­ko­vá­ní až do Varšavy.

Za Varšavou jsme konečně nabrali rychlíkové tempo. Evidentně této trati věnovali polští soudruzi mimo­řád­nou pozornost a píli, neboť zabezpečovala zásobování a dopravu sovětských vojsk jak v Polsku, tak i v DDR.

Příjezd k hranici se SSSR do Brestu Litevského byl dalším šokem. Břeh za hraniční řekou Bug byl opevněn betonovou zdí s malým průjezdem pro železniční trať. Tam jsme pomalu vjeli do těsného kaňonu tvořeného opět betonovými stěnami vyššími než vagony. Na těch stěnách v pravidelných rozestupech patrolovali vojáci se samo­pa­ly v pohotovostní poloze a bedlivě nás pozorovali. My vyjeveně a lehce ustrašeně na to čuměli z otevřených oken. Po nezbytné výměně podvozků za širokorozchodné jsme vyrazili dál. Kvalita traťového svršku byla dost dobrá, takže se již neopakoval zážitek po příjezdu do Polska.

Cestu běloruskými rovinami dál na východ jsme trávili v dobrém rozmaru. Zaujalo nás vlastně pouze pro­ve­de­ní elektrického vedení, kdy sloupy byly jako u nás dřevěné, ale oproti nám jen tak cca 2–3 m vysoké s dřevěnými konzolami. Nějak nám nebylo jasné, jak pod dráty podjede třeba i koňský potah, nebo automobil – vedly tak přes pole i louky. Možná to byl dostupný zdroj energie pro elekrické pásové traktory, které se tam zaváděly v roce 1969.


Běloruské nádraží
Přijeli jsme do Moskvy na Běloruské nádraží , kde nás už čekali tamní kolegové. Odjeli jsme spokojeně do hotelu. Teprve tam jsme zjistili, že jsme ve vagonu zapomněli onu veledůležitou dokumentaci našich programů. Svěřili jsme se našim sovětským partnerům, kteří z toho byli řádně vyděšení, jakoby šlo o nějakou špionážní aféru. Nic­mé­ně se podařilo ještě odchytit vlak i s naším vagonem na od­stav­né koleji toho nádraží a „tajné“ doku­men­ty zachránit k obrov­ské úlevě našich kolegů.

Vlastní pobyt v Moskvě byl v podstatě stan­dard­ní a za podpory ne­zbyt­né denní dávky podchlazené vodky uběhl bez ně­ja­kých ab­nor­malit. Příhod tam bylo ne­spo­čet, kdo to nezažil těžko uvěří, byl to jiný svět s jinou kulturou a odlišným způ­so­bem života. To je ovšem na jiné povídání.


Nejsem si jist značkou vodek pro Manku
jedna mohla být i tato „Московская особая“, nebo jiná z odkazu
Mirek neustále během pobytu myslel na svou manželku a pokaždé, když ku­po­val lahev vodky navíc, tak tvrdil: „ta je pro Manku“! Nějak se pravidelně stávalo, že jsme ji Mance vždy vypili, ale příští den opět spravedlivě kou­pi­li novou.

Tak to šlo denně až do odjezdu – pro změ­nu opět vlakem. Na cestu jsme byli vybaveni zásobami a opět mezi nimi byla navíc ona pověstná lahev „pro Manku“.

Nebudu dále napínat, poslední láhev s tím­to určením jsme koupili v Brestu na peronu v dřevěné boudě (u podobné asi koupil Švejk lahev koňaku pro svého nad­po­ru­čí­ka) při přestávce na výměnu pod­voz­ků. Do Prahy také nedojela, takže Mirek nakonec, aby dokázal, že na Manku opravdu myslel, koupil poslední lahev „pro Manku“ sám až v pražské sámošce – tu snad už konečně doručil.

František Opička

.
1981

Služební cesta do NAMI. Moskva > Vladimir > Suzdal

Motto: Odpadlíci přispějte!
Žádáme kohokoliv z obecenstva přihlížejícímu tomuto videu, aby je doplnil svými upřesňujícími vzpomínkami jak na účastníky, místa, příhody a okolnosti z této služební cesty.
Účastníci: Navštívené místo:

NAMI - výlet z Moskvy > Vladimir > Suzdal

.
1981

Elektrifikace chodců

Motto: Komunismus = elektrifikace + vláda sovětů!
Příhoda se odehrála v zemi, kde zítra znamenalo již včera
(nebo to bylo naopak?)
Jezdili jsme na služební cesty do partnerského výzkumného ústavu NAMI v Moskvě. Bylo to v osmdesátých letech dvacátého století a životní styl tamnějších občanů byl přeci jen méně kultivovaný než náš. Zvláště pak z chování účastníků silničního provozu bylo zřejmé, že mají velkorysý přístup k pravidlům, které jsme my byli zvyklí, více méně, dodržovat. V té době se tam již začaly šířit některé civilizační prvky jako třeba semafory pro chodce. Do té doby se chodci vrhali mezi proudy automobilů jako kaskadéři a nějak se propletli bez ohledu na barvy světel. To muselo bý opravdu napínavé, neboť ve městě v noci musely jezdit automobily na obrysová světla!

Jak bylo dobrým a zažitým zvykem, tak nás kolegové z NAMI, jednou za dobu služební cesty, vyvezli na jednodenní výlet do nějakého zajímavého místa.

Během jedné cesty v roce 1981 jsme tak jeli do sta­ro­by­lé­ho města Suzdal, které se nachází „nedaleko Moskvy“ (cca 200 km) za Vladimirem a je v něm, vedle skan­ze­nu dřevěných staveb a opevněných klášterů, též zachovalé náměstí s hi­sto­ric­kými podloubími pro trhovce (na obrázku). Bohužel během naší ná­vště­vy začalo pršet.

Když jsem chtěl přejít, na světelně řízené kři­žo­vat­ce, na druhou stranu ulice, tak mne popadla jakási zhovadilost a pýcha kultivovaného stře­do­evro­pana a já se rozhodl, že těm sovětským se­be­vra­hům ukáži jak civilizovaný člověk přechází v takové situaci ulici.


Zmáčkl jsem tedy patřičné tlačítko na sloupku před přechodem, abych spořádaně požádal o pře­pnu­tí světel a zajištění bezpečného přechodu.

V okamžiku stisknutí se mi vrátily vzpomínky na dvě předchozí životní události a elektrické 50 Hz vibrace mi daly na jevo, že to nebyl nejlepší nápad.

Samozřejmě, že jsem věděl, že tam neznají jištění spotřebičů zemněním, že mají 220 V ve všech domovních zvoncích, znal jsem vražedný kuchyňský nástroj „газозажигалка“ s otevřeným 220 V jiskřištěm, ale jak jsem napsal, ten pocit kulturní nadřazenosti mne přemohl a já si za to opět „vychutnal“ jak mnou proudí elektrický proud dodávaný z nějaké mohutné, dostatečně di­men­so­va­né, elektrárny. Naštěstí sevření a křeče nebyly silné a já se od sloupku odtrhnul a pronikl poté přes ulici stejně jako sovětští občané. Oni již věděli proč. I oni byli zřejmě dříve elektrifikováni a pak se to rozkecalo.

František Opička

.
Listopad 1985

Služební cesta do NAMI. Moskva > Vladimir > Suzdal

Motto: Odpadlíci přispějte!
Žádáme kohokoliv z obecenstva přihlížejícímu tomuto videu, aby je doplnil svými upřesňujícími vzpomínkami jak na účastníky, místa, příhody a okolnosti z této služební cesty.
Účastníci:
  • Václav Horejš
    ;
  • Zdeněk Humpolec
    ;
  • Josef Kazda
    ;
  • Mirek Kurz†
    - autor fotografií a z nich vytvořeného videa;
  • Voloďa Tupikin
    - spolupracovník a náš průvodce z NAMI.
Navštívené místo:

NAMI - výlet z Moskvy > Vladimir > Suzdal

.
21. - 27. Březen 1988

Služební cesta do NAMI. Moskva - klášter Danilov > polygon NAMI

Motto: Odpadlíci přispějte!
Žádáme kohokoliv z obecenstva přihlížejícímu tomuto videu, aby je doplnil svými upřesňujícími vzpomínkami jak na účastníky, místa, příhody a okolnosti z této služební cesty.
Účastníci: Navštívená místa:

NAMI - Moskva - Danilov > polygon NAMI

.